سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نماز تقرب هر پرهیزگار است و حج جهاد هر ناتوان ، و براى هر چیز زکاتى است و زکاة تن روزه است ، و جهاد زن بودن شوى را به فرمان . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :39
بازدید دیروز :0
کل بازدید :58300
تعداد کل یاداشته ها : 78
103/2/15
11:23 ع

 

 سالروز ولادت با سعادت هشتمین ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع‏) بر حضرت ولی عصر ( ع ) و رهبر انقلاب و همه دوست داران عترت وشیعیان مبارک باد

امام هشتم حضرت علی ابن موسی ( علیه السلام) در روز یازدهم ذیقعده سال صد وچهل وهشت هجری و پس از پانزده روز از شهادت امام صادق ( علیه السلام ) در مدینه منوره متولد شدند . پدر آن حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام ) ومادر آن حضرت نجمه خاتون بوده اند . در سال دویست هجری ، آن حضرت بنا به اجبار مأمون ، خلیفه عباسی از مدینه منوره به سوی مرو ، حرکت نمودند . آن حضرت از شهر های زیادی گذشتند، از جمله آنها شهر نیشابور بود و در این شهر بود که در جمع دهها هزار نفر از جمعیت استقبال کننده ، حدیث شریف قدسی سلسلة الذهب را بر مردم این شهر روایت نمودند وآن حدیث این است : « کلمة لا اله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی » و چون در سلسله راویان این حدیث نام تمام امامان معصوم از خود آن حضرت تا امام علی و پیامبر خدا و جبرئیل هستند؛ حدیث سلسلة الذهب ، نام گرفته است وحدیث قدسی ، احادیثی است که  کلام خدا است ولی از آیات قران کریم نیست . امام هشتم پس از ورود به مرو  وبه رغم اکراه آن حضرت به عنوان ولیعهد مأمون الرشید انتخاب شدند و مأمون دستور داد به نام آن حضرت خطبا ،خطبه بخوانند وبه نام آن حضرت سکه رسمی ضرب نمودند، چیزی که باعث حسادت وشعله ور شدن آتش کینه ودشمنی بنی عباس گردید. اما چیزی نگذشت که خلیفه عباسی ، حقد وکینه باطن خود را آشکار کرد و سر انجام آن حضرت را مسموم کرد و در آخرین روز ماه صفر سال دویست وسه هجری آن حضرت به شهادت رسیدند و در قریه سناباد در سرزمین طوس با عزت وعظمت دفن شدند. 

 


  

 

۲۵ شوال المکرم ،‌‌ سالروز شهادت رییس مذهب جعفری امام جعفر صادق ( علیه السلام ) بر حضرت ولی عصر (عج‌) رهبر معظم انقلاب و همه مسلمانان جهان به ویژه شیعیان و اهل ولایت تسلیت باد.

نگاهی گذرا به زندگانی امام صادق (علیه السلام )

امام صادق در روز هفدهم ربیع۱ سال هشتاد و سه هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود . نام آن حضرت جعفر و کنیه ایشان ابو عبدالله است . پدر بزرگوار آن حضرت امام محمد باقر و نام مادر بزرگوارشان ام فروه دختر قاسم ابن محمد ابن ابی بکر بوده اند ؛ همچنین مادر ام فروه ، اسماء دختر  عبد الرحمن ابن ابی بکر بوده است .جعفر بنا به فرموده امام صادق (ع ) ، نام نهری در بهشت است . آن حضرت ده فرزند داشتند که سه تن دختر و هفت نفر پسر بوده اند از جمله آنان اسماعبل ، عبد الله افتح ، ام فروه ،اسحاق ، عباس و امام موسی ابن جعفر (علیه السلام ) بوده اند .

عمر مبارک آن حضرت شصت و پنج سال بوده است و در دوران خلافت منصور دوانقی و به امر وی آن حضرت مسموم شدند و در بیست و پنجم ماه شوال سال۱۴۸ هجری یه شهادت رسیدند و در قبرستان بقیع در مدینه منوره به خاک سپرده شدند . مدت امامت آن حضرت حدود سی و چهار سال بوده است.

امام صادق ( علیه السلام ) در دوران عمر با برکت خود خدمات ارزشمند و ماند گاری به اسلام و تشیع تقدیم نموده اند. آن حضرت به دلیل نوپایی حکومت بنی عباس و عدم ثبات و استقرار حکومت عباسی ها ،از فرصت استفاده نموده و به توسعه حوزه درسی که توسط پدر بزرگوارشان تأسیس شده بود پرداختند ؛ و شاگردان زیادی را تربیت نمودند . بنا بر نقل تاریخ ، هزاران نفر در محضر آن حضرت علم و دانش آموختند و از ذخایر علم و دانش و زلال معارف آن حضرت که از اجدادشان به ارث برده بودند ، بهره جستند. اصحاب حدیث ، تعداد شاگردان مورد وثوق آن حضرت را چهار هزار نفر یاد کرده اند و گفته می شود تعداد شاگردان ایشان بسیار از این تعداد فراتر بوده است که به طور متناوب در درس آن حضرت شرکت می کرده اند. فقیه ترین اصحاب و حواریون آن حضرت عبارتند از : زرارة ابن اعین ، ابو بصیر الاسدی ، فضیل ابن یسار ، محمد ابن مسلم و برید ابن معاویه . و از جمله شاگردان مورد وثوق ایشان شش نفر از فقها به نام های   جمیل ابن دراج ، عبدالله ابن مسکان ، عبدالله ابن بکیر ، حماد ابن عیسی ، ابان ابن عثمان و حماد ابن عثمان هستند و تمام احادبث آنان از روایات صحیح قلمداد می شود.

از جمله شاگردان دیگر امام صادق  (علیه السلام) دو تن از امامان چهار گانه اهل سنت و جماعت به نام های ابو حنبفه نعمان ابن ثابت و امام مالک ابن انس هستند و از ابو حنیفه نقل شده است که وی گفته است: « لو لا السنتان لهلک النعمان » یعنی اگر دو سالی که در محضر امام صادق علم آموختم نبود حتما نعمان یعنی ابو حنیفه هلاک شده بود.

در عبن حال بسیاری از مردم معاصر عصر امام صادق قدر و منزلت ایشان را درک نکردند و از علوم بی پایان آن حضرت بهره نبردند.

 نقل شده است ابو حنیفه برای کسب علم خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید و مشاهده کرد آن حضرت عصایی در دست دارند ؛ عرض کرد یابن رسول الله سن شما به اندازه ای نیست که عصا در دست بگیرید ! حضرت فرمودند بلی اما این عصای پیامبر(ص) است و خواستم به آن تبرک بجویم . ابو حنیفه با شتاب پیش آمد تا عصا را ببوسد ؛ آنگاه امام دست خود را گشودند و فرمودند به خدا تو می دانی این پوست پیامبر است و آن را نمی بوسی ولی عصای پیامبر را می بوسی !

در باره علوم امامان ، اخبار بسیار است و نقل شده که روزی مفضل ابن عمر از اصحاب امام صادق ( ع‌) در گوشه ای مشغول زیر و رو کردن خاک و گل بود امام  رسیدند و پرسیدند چه می کنی مفضل ؟ مفضل پاسخ داد کرمی زیر این خاک و گل است می خواهم بفهمم تخم گذار است یا می زاید ؟ امام فرمودند لازم نیست خود را به زحمت بیاندازی ؛ من یک قاعده کلی در اختیار تو می گذارم تا از آن استفاده نمایی و آن این که هر موجودی که لاله گوش دارد می زاید و هر موجودی که لاله گوش ندارد تخم گذار است . 

 


85/8/25::: 9:18 ع
نظر()
  

بسمه تعالی

امروز روز عزای یتیمان است ، نه روز عزای همه است روز شهادت مظهر عدالیت و مردانگی است.روز علی است علی کیست ؟
آیا می شناسیمش ؟ نام او علی کنیه اش ابوالحسن لقبش امیر المؤمنین نام پدر ابوطالب یا عمران،نام مادر فاطمه بنت اسد داماد وپسر عموی پیامبر خدا
ابن شباسنامه اوست . ولی نه با این کلمات مادی نتوان او را شناخت او رارسول خدا شناخت . او را همسرش زهرا شناخت و خدای او ، او را شناخت.
 اما ما نتوانیم به عمق وجود او پی ببریم .او کسی است که دنیا را طلاق گفت و بر دنیا نهیب زد و از آن گریزان بود. او فرزند عدالت بود و در راه عدالت از سرزنش هیچ کس هراسی نداشت. او  پدر جهاد و ایثار بود او شجاعت را شرمنده خود ساخت اودر عین ابهت و شخصیت در برابر همه فروتن بود. اوبر شیطان چیره شد و رنگ خدا به خود گرفت .او در اجرای عدالت و احکام الهی زن و فرزند و خویشاوند و دوست و آشنا نمی شناخت . او درس زندگی به بشریت داد ؛ او راه زندگی بود او پدر ولایت و امامت بود او دریای بیکران معرفت و فضیلت بود ؛ اوچشمه زلال معارف مناقب بود او با حیاتش درخت اسلام را طراوت بخشید و با شهادتش بقاء دبن خدا را امضاء نمود اینک علی رفت و با رفتنش داغ سنگین بر دل و سینه بشریت نهاد هرچند او از هم و غم این دنیای دون رها شد و ناله های شبانه اش خاموش گشت و  غم  و غصه هایی که بر سینه اش سنگینی  داشت با بدن پاکش در دل خاک مدفون شد اما این ما که خود را پیرو او می دانیم در غم رفتنش اشک می ریزیم و در فقدان او حسرت می خوریم
و امید آن داریم تاتوفیق یابیم راهی که او برایمان ترسیم نمود را در زندگی بر گزینیم و جز به خدا و آخرت چون او نیاندیشیم . انشاء الله
ا 
ا

     بآل محــمد عرف الصـــواب                               و فی ابیاتهم نزل الکتاب 

      وهم حجج الاله علی البرایا                             بهم وبجدهم لا یسـتراب

     ولا سیـــما ابو حسـن علی                               له فی الحرب مرتبة تهاب

     طعام سیوفه مهج الاعادی                               وفیض دم الرقاب لها شراب

     علی الدر والذهب المصفی                              و باقی النــاس کلـهم تراب

     هو البکاء فی المحراب لیلاٌ                               هو الضحاک اذا اشتد الضراب

     هو النباُ العظیم وفلک نوح                                 وباب الله وانقــطع الخــطاب